Gråtende hender

Om døve i Hitlers Tyskland
Manus og Regi: Bentein Baardson

Hva skjedde med døve i Hitlers Tyskland?

Hva skjedde med døve og funksjonshemmede, både i tiden før og under 2. verdenskrig? Hvilke redsler og ufattelig ondskap ble mennesker utsatt for?

Temaet er omfattende og ukjent for de fleste. Teater Manu har gjennom årene opparbeidet seg et omfattende arkiv av dokumentarisk materiale, og har gjennomført intervjuer med overlevende fra Holocaust. Teater Manu har også hentet inspirasjon fra Holocaustmuseet i Jerusalem, Oslo og Berlin.

Det perfekte menneske

Denne historien er viktig for forståelsen av ideen om «det rene og perfekte lytefrie menneske» – som var en del av nazismens ideologi.

Hvordan startet det? Det er mange spørsmål. Svarene er ikke enkle. Det viktigste er at vi prøver å forstå – og at vi spør oss:

Kan det skje igjen?

Kan det skje igjen?

Teaterforestillingen Gråtende hender

De grusomme overgrepene lar seg ikke beskrive i en tradisjonell teaterform, til det er virkeligheten for grusom og grotesk.

Gråtende hender er derfor ingen vanlig teaterforestilling, ingen oppdiktet historie. Vi skal fortelle om noe som virkelig har skjedd, og i denne historien overgår virkeligheten enhver fantasi.

Doku-dramaet Gråtende hender

Forestillingen blir å regne som et «doku-drama», ledsaget av projeksjoner og en forteller som supplerer skuespillerne med faktaopplysninger. Og de to skuespillerne bærer frem historier på vegne av mange enkeltskjebner, alt flettet sammen til en fortelling.

Handlingen

Gråtende hender handler om Hans og Gertrud.

Hans

Hans ble født døv – og vokste opp i Berlin før krigsutbruddet i 1939. Hans var sterkt interessert i motorsykler. Sammen med mange andre døve gikk han inn i en avdeling av nazistenes stormtropp, og var med på seiersparaden da Hitler kom til makten i 1933.

I forestillingen følger vi Hans liv og skjebne, i den voldsomme overgangen fra å være en sportsinteressert ungdom til å måtte kjempe for å overleve.

 

Gertrud

Gertrud er også tysk og født inn i en god og velstående familie. Hun studerte medisin og ble tidlig opptatt av nazistenes raseteorier. Etter hvert blir hun direkte involvert i den systematiske marginaliseringen av døve.

 

 

Bentein Baardson om prosjektet

Jeg var fullstendig uvitende om den lovpålagte steriliseringen av døve menn, kvinner og barn som fant sted i Tyskland allerede på 30-tallet – jeg var heller ikke klar over at nazistene allerede den gang satte i gang systematiske tiltak for utryddelse av døve og anså dette som en naturlig del av deres rasehygieniske, eugeniske program.

 

Ukjent kapittel

Døves skjebner i Nazi-Tyskland har vært et neglisjert aspekt i fortellingen om Holocaust, det er først i de senere årene at dette nesten ukjente kapittel i historien er blitt gjenstand for dokumentasjon og forskning. Dette materialet, ikke minst representert med Donna F. Ryan og John S. Schuchman, har jeg lagt til grunn for dramatiseringen, i kombinasjon med personlige intervjuer av ti døve som overlevde nazismens uhyrligheter.

Etter hvert som jeg kom inn i stoffet, og fikk lest meg opp også på Horst Biesolds betydelige formidling, ble det klart for meg at denne ukjente del av vår historie måtte formidles på en dokumentarisk måte, med fotomontasjer – som et, bokstavelig talt, historisk/visuelt bakteppe for skuespillernes formidling. Dager på Yad Vashem-museet i Jerusalem forsterket ønsket om denne type scenografi.

Gråtende hender basert på faktiske historier eller hendelser

Inspirert av intervjuene i Israel med de ti døve overlevende utkrystalliserte det seg to skjebner, Hans og Gertrud. De er fiktive karakterer, men så godt som alt de forteller er hentet ut av faktiske historier eller hendelser.

Praktisk informasjon

Spillesteder: Gråtende hender har premiere i Oslo på den Internasjonale Holocaustdagen, 27. januar 2018.  Den vil deretter turnere i Norge i februar måned. Høsten 2018 og våren 2019 vil produksjonen spilles i Europa, deriblant Norden, Tyskland og Frankrike. Spillelisten under vil oppdateres underveis med nye spilletider etterhvert som det blir avklart.

Anbefales for: Voksne og ungdom over 13 år.

Spilletid: 1 time og 30 minutter, uten pause.

Stemmeskuespiller: Alle tegnspråklige replikker blir stemmetolket av stemmeskuespiller, slik at også hørende uten tegnspråkkunnskap kan få godt utbytte av våre forestillinger.

lør 27. jan kl 19:00 Oslo Teater Manu
søn 28. jan kl 19:00 Oslo Teater Manu
tor 01. feb kl 18:30 Kristiansand Kilden
fre 02. feb kl 18:30 Kristiansand Kilden
man 05. feb kl 19:00 Stavanger Sola Kulturhus
tir 06. feb kl 19:00 Stavanger Sola Kulturhus
tor 08. feb kl 19:00 Ål Ål kulturhus
søn 11. feb kl 19:00 Ålesund Parken kulturhus
tir 13. feb kl 19:00 Trondheim Olavshallen
ons 14. feb kl 19:00 Trondheim Olavshallen
lør 17. feb kl 19:00 Bodø Stormen kulturhus
tor 22. feb kl 19:00 Bergen Fana kulturhus
fre 23. feb kl 19:00 Bergen Fana kulturhus
man 26. feb kl 19:00 Drammen Drammens Teater
tir 27. feb kl 19:00 Porsgrunn Ælvespeilet
ons 28. feb kl 19:00 Sandefjord Hjertnes Kulturhus
lør 03. mar kl 19:00 Oslo Teater Manu
tor 08. mar kl 19:00 Oslo Teater Manu
fre 09. mar kl 19:00 Oslo Teater Manu
lør 10. mar kl 19:00 Oslo Teater Manu
tor 15. mar kl 19:00 Oslo Teater Manu

Skuespillere

Kunstnerisk team