Gråtende hender (2018)
... en komplett forestilling, sterk, bevegende, viktig og nesten helt uten sidestykke i norsk teater. Jeg nøler ikke med å si: Den burde vises for alle elever i videregående skole. Vi har ikke tid og råd til å la være.
Hva skjedde med døve i Hitlers Tyskland?
Hva skjedde med døve og funksjonshemmede, både i tiden før og under 2. verdenskrig?
Temaet er omfattende og ukjent for de fleste. Teater Manu har gjennom årene opparbeidet seg et omfattende arkiv av dokumentarisk materiale, og har gjennomført intervjuer med overlevende fra Holocaust. Teater Manu har også hentet inspirasjon fra Holocaustmuseene i Jerusalem, Oslo og Berlin.
Det perfekte menneske
Denne historien er viktig for forståelsen av ideen om «det rene og perfekte lytefrie menneske» – som var en del av nazismens ideologi.
Hvordan startet det? Det er mange spørsmål. Svarene er ikke enkle. Det viktigste er at vi prøver å forstå – og at vi spør oss:
Kan det skje igjen?
Teaterforestillingen Gråtende hender
De grusomme overgrepene lar seg ikke beskrive i en tradisjonell teaterform, til det er virkeligheten for grusom og grotesk.
Gråtende hender er derfor ingen vanlig teaterforestilling, ingen oppdiktet historie. Vi skal fortelle om noe som virkelig har skjedd, og i denne historien overgår virkeligheten enhver fantasi.
Doku-dramaet Gråtende hender
Forestillingen blir å regne som et «doku-drama», ledsaget av projeksjoner og en forteller som supplerer skuespillerne med faktaopplysninger. Og de to skuespillerne bærer frem historier på vegne av mange enkeltskjebner, alt flettet sammen til en fortelling.
Mehlum lever seg inn i hver bevegelse med en sjeldent nyanserik mimikk. Teksten er en blanding av fortellerteater og foredrag, men Mehlum løfter tegnene til ikke å bare omhandle menneskene, men også å fargelegge dem. I det ene øyeblikket er hun den brutale legen og nasjonalisten Josef Mengele, i det neste er hun en angrende og fortvilet Gertrud. Selv for en som ikke kan tegnspråk, blir ordene til tider overflødige.
Handlingen
Gråtende hender handler om Hans og Gertrud.
Hans
Hans ble født døv – og vokste opp i Berlin før krigsutbruddet i 1939. Hans var sterkt interessert i motorsykler. Sammen med mange andre døve gikk han inn i en avdeling av nazistenes stormtropp, og var med på seiersparaden da Hitler kom til makten i 1933.
I forestillingen følger vi Hans liv og skjebne, i den voldsomme overgangen fra å være en sportsinteressert ungdom til å måtte kjempe for å overleve.
Gertrud
Gertrud er også tysk og født inn i en god og velstående familie. Hun studerte medisin og ble tidlig opptatt av nazistenes raseteorier. Etter hvert blir hun direkte involvert i den systematiske marginaliseringen av døve.
Faktamengden er massiv, men gjennom tydeligheten om de lange linjene, er «Gråtende hender» også oversiktlig.
Bentein Baardson om prosjektet
Jeg var fullstendig uvitende om den lovpålagte steriliseringen av døve menn, kvinner og barn som fant sted i Tyskland allerede på 30-tallet – jeg var heller ikke klar over at nazistene allerede den gang satte i gang systematiske tiltak for utryddelse av døve og anså dette som en naturlig del av deres rasehygieniske, eugeniske program.
Ukjent kapittel
Døves skjebner i Nazi-Tyskland har vært et neglisjert aspekt i fortellingen om Holocaust, det er først i de senere årene at dette nesten ukjente kapittel i historien er blitt gjenstand for dokumentasjon og forskning. Dette materialet, ikke minst representert med Donna F. Ryan og John S. Schuchman, har jeg lagt til grunn for dramatiseringen, i kombinasjon med personlige intervjuer av ti døve som overlevde nazismens uhyrligheter.
Etter hvert som jeg kom inn i stoffet, og fikk lest meg opp også på Horst Biesolds betydelige formidling, ble det klart for meg at denne ukjente del av vår historie måtte formidles på en dokumentarisk måte, med fotomontasjer – som et, bokstavelig talt, historisk/visuelt bakteppe for skuespillernes formidling. Dager på Yad Vashem-museet i Jerusalem forsterket ønsket om denne type scenografi.
Det er litt underlig å overvære en teaterforestilling skapt for og beregnet for et publikum av døve, og så komme ut i verden etterpå og tenke at dette, denne forestillingen, burde vises for alle elever i videregående skole i hele Norge. Så viktig er den. Og så god er den. Og så effektiv er fortellemåten i tegnspråkteatret når det gjelder å formidle både historie, kunnskap og aller mest følelser.
Stemmeskuespiller Kjersti Fjeldstads dype, rike stemme gjengir tekst som om hun simultanoversetter tegnspråket, i en utforskende, sjokkert tone som matches av uttrykkene i tegnspråkforteller Eitan Zuckermanns alvorlig insisterende ansikt. Tegnspråkskuespillerne Mehlum og Jacobsen bruker sine ansikter og kropper med større livlighet: De representerer menneskeskjebnene, ikke bare til de to eksempelpersonene, men også til de mange andre...
Praktisk informasjon
Anbefales for: Voksne og ungdom over 13 år.
Spilletid: 1 time og 50 minutter, uten pause.
Stemmeskuespiller: Alle tegnspråklige replikker blir stemmetolket av stemmeskuespiller, slik at også hørende uten tegnspråkkunnskap kan få godt utbytte av våre forestillinger.
Presseomtaler nett og anmeldelser:
26.01 Avisen Klar tale (Omtale nett)
29.01 Solabladet (Omtale nett)
29.01 NRK Kveldsnytt (Omtale TV):
30.01 NRK P2 Studio 2 (Omtale radio):
30.01 NRK Tegnspråknytt (Omtale TV)
31.01 Loud Land (Omtale nett)
01.02 Sørnett (Anmeldelse/omtale nett)
02.02 Dagbladet (Anmeldelse nett) Terningkast 4
02.02 Fædrelandsvennen (Anmeldelse nett) Terningkast 5
06.02 Stavanger Aftenblad (Omtale nett)
09.02 Morgenbladet: (Anmeldelse nett)
14.02 Døves Tidsskrift (Anmeldelse avis+nett) Terningkast 5
03.03 Danmarks Radio (Omtale nett-tv)
06.03 Aftenposten (Anmeldelse avis+nett) Terningkast 5
06.03 Vårt Land (Anmeldelse avis +nett)
06.03 Teaterungdom (Anmeldelse nett)
06.03 Klassekampen (Anmeldelse papir)
tor 01. feb 2018 | kl 18:00 | Kristiansand | Kilden |
fre 02. feb 2018 | kl 18:30 | Kristiansand | Kilden |
man 05. feb 2018 | kl 19:00 | Stavanger | Sola Kulturhus |
tir 06. feb 2018 | kl 19:00 | Stavanger | Sola Kulturhus |
tor 08. feb 2018 | kl 19:00 | Ål | Ål kulturhus |
søn 11. feb 2018 | kl 19:00 | Ålesund | Parken kulturhus |
tir 13. feb 2018 | kl 19:00 | Trondheim | Olavshallen |
ons 14. feb 2018 | kl 19:00 | Trondheim | Olavshallen |
lør 17. feb 2018 | kl 18:00 | Bodø | Stormen kulturhus |
tor 22. feb 2018 | kl 19:00 | Bergen | Fana kulturhus |
fre 23. feb 2018 | kl 19:00 | Bergen | Fana kulturhus |
man 26. feb 2018 | kl 19:00 | Drammen | Drammens Teater |
tir 27. feb 2018 | kl 19:00 | Porsgrunn | Ælvespeilet |
ons 28. feb 2018 | kl 19:00 | Sandefjord | Hjertnes Kulturhus |
lør 03. mar 2018 | kl 19:00 | Oslo | Teater Manu |
søn 04. mar 2018 | kl 19:00 | Oslo | Teater Manu |
tor 08. mar 2018 | kl 19:00 | Oslo | Teater Manu |
fre 09. mar 2018 | kl 19:00 | Oslo | Teater Manu |
lør 10. mar 2018 | kl 19:00 | Oslo | Teater Manu |
tor 15. mar 2018 | kl 19:00 | Oslo | Teater Manu |
tir 12. jun 2018 | kl 19:00 | Oslo | Teater Manu |
ons 13. jun 2018 | kl 19:00 | Oslo | Teater Manu |
tir 28. aug 2018 | kl 18:00 | Göteborg | Stora teatern |
ons 29. aug 2018 | kl 19:00 | Lund | Stadsteatern Lund |
fre 31. aug 2018 | kl 19:00 | Stockholm | Riksteatern |
lør 01. sep 2018 | kl 17:00 | Stockholm | Riksteatern |
lør 22. sep 2018 | kl 18:00 | Moss | Verket Scene |